2 Nisan 2013 Salı

MAKALE - Oyun Terimleri, Oyuncu Sözlüğü

     Oyun dünyasının içine girip oyunlardan anlamak ve oyun sohbetlerinden faydalanabilmek için bilmemiz gereken birkaç (!) terim var. Oyun inceleme yazılarına başlamadan önce bu terimleri yazma gereğini hissettim. Bu yazımda size bilmeniz gereken terimleri en basit tanımlarıyla aktaracağım...


FPS tarz oyunlardan Half-Life
FPS(First Person Shooter):Yönettiğimiz karakterin gözünden(birincil bakış açısı) oynadığımız oyunlardır. Bu türün atası id Software'ın piyasaya çıkardığı Wolfentesin isimli oyundur. Şimdilerde ise en iyi örnek Call of Duty serisidir. Bad Company, Halo, Far Cry, Half-Life gibi oyunlar da örnek olarak gösterilebilir.





RTS tür oyunlardan Age of Empires
RTS(Real Time Strategy):Anlaşılacağı üzere gerçek zamanlı bir strateji türüdür. Bu türün ilk oyunlarından biri Command & Conquerer adlı yapımdır.Örnek olarak Age of Empires, Company of Heroes gösterilebilir.

TBS(Turn Based Strategy):Sıra tabanlı strateji olarak adlandırılan bu türün normal strateji oyunlarından farkı oyun tarafından size kısıtlı bir süre verilmesidir. Turn (tur) sistemine dayanır ve rakiple sırayla bir oyun oynuyormuş gibi ilerlenir. Türün ilk örneği Civilizations adlı yapımdır. En iyi örneklerden biri de Total War serisidir.


TPS tarzın klasiklerinen GTA IV...
TPS(Third Person Shooter): Karakterleri üstten görerek yönettiğimiz oyun türleridir. Assassin's Creed, Grand Theft Auto,Tomb Raider gibi oyunlar örnek olarak gösterilebilir.

RPG(Role Playing Game): Anlaşılacağı üzere rol yapma oyunudur. Genelde karakter vardır ve güç,dayanıklılık, hız, büyü gibi özelliklere sahip bu karakter kademeli olarak gelişir ve level atlar. Final Fantasy, Elder Scroll serisi,Diablo, Baldur's Gate bu türün oyun örnekleridir.

MMORPG(Massively Multiplayer Online Role Playing Game): İnternet üzerinden oynayabildiğimizi video oyunlarıdır. Knight Online, Rakion,Shadow Bane gibi oyunlar örnek olarak gösterilebilir.

Anti-Aliasing: Oyunlardaki modellerin çözünürlüklerini arttırmak için kullanılır. Genelde modellerin etrafında testere şeklinde, kırıklı çizimli ortadan kaldırmaya yarar.

Motion Capture: Genelde üçüncül bakış açısı oyunlarda karakterlerin hareketlerini daha gerçekçi yapmak için kullanılan bir teknolojidir. Normal bir insanın vücuduna yerleştirilen elektronik vericiler insan hareketlerini oyuna modelleyerek gerçekliği arttırır. Assassin's Creed ve Tomb Raider gibi oyunlarda bu teknoloji kullanılır.

Bug: Oyunlarda karşılaştığımız data hatalarıdır. Programda bir hata oluşması sonucu açığa çıkar. Genelde multiplayer oyunlarda görünür.

Frame: Oyunlarda bir saniyede görünen kare sayısıdır...Eğer bu değer 60'dan aşağı düşerse oyunda kasmalar meydana gelebilir. Fraps ile kullanımı yaygınlaşmıştır.

NPC: Oyunlardaki yapay zekayla kontrol edilen insan ve yaratıklara denir.

HUDD: Oyunlardaki sağlık barıdır. Son zamanlardaki oyunlarda kullanılmamaya başlandı...Örneğin Call of Duty 4'ten beridir COD serisinde sağlık barı yok...

Lag: Genelde multiplayer oyunlarda verilerin gidiş geliş süresidir. Yavaşlama söz konusu olduğunda lag açığa çıktığı anlaşılır...(bkz: lag var beyler )

Singleplayer: Oyunlardaki tek kişilik senaryo modlarının ismidir.

Multiplayer: Çoklu oyuncu modudur. İki veya daha fazla bilgisayar tarafından tek bir ağ üzerine kurulan server üzerinden oyun oynamaktır. 

Texture: Çevre,karakter ve yaratık gibi model kaplamalarıdır

Trailer: Genelde oyunlar öncesi gösterilen tanıtım videolarıdır.

Gameplay Trailer: Oyun öncesi gösterilen ve içi görüntülerden oluşan oynanış videolarıdır.

Save Game: Oyunu kayıt edebileceğimizi belirten bir yerdir.

Load Game: Oyunu kaydettiğimiz yeri yükleyerek oyuna devam edebileceğimiz yerdir.

Co-op Mode: İki veya daha fazla kişiyle oynanabilen senaryo modudur.


                                                                                                                 -STALKER


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder